Дрони допоможуть альпіністам уникнути небезпечних ділянок на Евересті

Випробування з використанням вантажних дронів були проведені на Евересті. Фото DJI
Випробування з використанням вантажних дронів були проведені на Евересті. Фото DJI


Випробування з використанням вантажних дронів, що були проведені на Евересті ціього весняного сезону, були настільки успішними, що влада Непалу постановила, що в майбутньому ці дрони перевозитимуть спорядження та витягуватимуть сміття між першим висотним табором та базовим табором.

І це, здається, дуже чудовою ініціативою. Безпілотники значно рентабельніші, і екологічно чистіші ніж гелікоптери.
Більш того, і головне, вони є безпечнішим варіантом для багатьох непальськіх шерпів, які ризикують своїм життям, курсуючи кілька разів на сезон через найнебезпечнішу ділянку маршруту сходження на вершину світу - льодоспад Кхумбу (Khumbu Icefall).
Слід зазначити, що саме на цій ділянці, на початку стандартного маршруту сходження на вершину Евересту, з 1953 року загинуло майже 50 людей!

«Використання дронів на Евересті — це природна еволюція технології, застосованої до гімалайського альпінізму», — сказав Дава Стівен Шерпа (Dawa Steven Sherpa) директор компанії Asian Trekking, - «Це те, що робили вертольоти, але з досить високим ризиком і високою ціною».

«Безпілотники рятуватимуть життя», — погоджується Мінгма Галйе Шерпа (Mingma Gyalje Sherpa), директор компанії Imagine Nepal.
Мінгма добре знає, яку шкоду може завдати льдоспад Кхумбу, адже минулої весни він втратив трьох членів команди під час обвалу сераку.

«Крім того, безпілотники зменшать скупчення людей біля льодоспаду Кхумбу та збільшать кількість сміття, яке можна знести з гори» - додав він.

Навіть комерційні клієнти мають вітати цю інновацію, оскільки, як зазначає Дава Стівен Шерпа (Dawa Steven Sherpa), «серед клієнтів завжди було певне почуття провини та побоювання, що шерпи наражають себе на небезпеку, несучи експедиційні вантажі».

Шерпи на льодоспіді Кхумбу (Khumbu Icefall). Фото Sagarmathaa Pollution Control Committee
Шерпи на льодоспіді Кхумбу (Khumbu Icefall). Фото Sagarmathaa Pollution Control Committee


Зазаначається, що ця ініціатива триватиме не лише на Евересті, а й на інших високих вершинах долини Кхумбу.
Комітет з контролю забруднення Сагарматхи, сільський муніципалітет Кхумбу та компанія Airlift Technology Pvt. Ltd. підписала Меморандум про взаєморозуміння «щодо використання передової технології дронів для ефективного поводження зі сміттям у горах регіону Кхумбу».

За технічну сторону реалізації проєкту відповідатимуть китайські виробники з компанії Da Jiang Innovations (DJI). Саме одна з їхніх моделей, випробуваних минулої весни, спонукала до зміни правил на Евересті.

«DJI FlyCart 30, важкий безпілотний літальний апарат для великих відстаней, міг транспортувати повітрям 234 кілограмів вантажів на годину між першм висотним табором і базовим табором. Це завдання, яке зазвичай виконують принаймні 14 носіїв за шість годин», — повідомляє газета The Kathmandu Post .

Проте, з іншого борку, є й ті, хто стурбований тим, що при передачі вантажів дронам можть бути втрачені робочі місця, оскільки комерційним експедиціям знадобиться менше носіїв, щоб переносити вантажі на своїх плечах.

Але зацікавлені сторони бачать у цьому можливість для шерпів прагнути отримати кращу роботу.

«Якщо шерпи менше займатимуться перенесенням вантажів, вони матимуть більше можливості допомагати своїм клієнтам під час справжнього сходження», — сказав Дава Стівен Шерпа. «Це для них більш вигідно у фінансовому плані з точки зору бонусів і чайових. Кожен комерційний клієнт і надалі повинен мати хоча б одного шерпу для допомоги під час сходження на вершину, тому я б сказав, що роботу шерп дрони не замінять».

Дава Стівен бачить у цьому проєкті амбітне майбутнє для спільноти шерпів. «Ми передбачаємо, що буде менше шерпів, які займатимуться альпінізмом, а ті, хто захоче пов'язати свою кар'єру з горами, будуть навчені кращим чимном (отримуючи відповідні сертифікати професійного гірського гіда UIAGM або подібні). Наразі є тенденція у важливості шерпів більше як гідів ніж як до носіїв вантажів. Тут дрони будуть виступати свого родку каталізатором цього процесу».

Перший висотний табір на Евересті
Перший висотний табір на Евересті


Крім того, влада муніципалітету Кхумбу у газеті The Kathmandu Post, повідомила, що вже існує план підготовки шерпів як пілотів безпілотників.

Окрім цього не варто забувати, що важкі вантажні дрони все ще мають "польотну стелю" і не можуть бути задіяними на всьому проміжку маршруту сходження.

І на останок: використання дронів може змінити деякі стратегії гімалайського альпінізму.
Дава Стівен зазначив, що його власна команда шерпів сподівається в майбутньому базуватися не у першому а вже у другому висотному таборі.
Вони планують забирати вантажі, що будуть передаватися дронами, в першому таборі і переносити їх по іншим висотнм таборам на маршруті. Це зменшить їхній прохід крізь льодоспад Кхумбу до одного разу (туди й назад).
Комерційні клієнти вже мінімізують свої акліматизаційні ротації, акліматизуючись на легших вершинах, використовуючи гіпоксичні тренування вдома та використовуючи кисневі балони у другому висмотному таборі.

Ця ініціатива з дронами має на меті також зменшити кількість сміття, що накопичується за межами базового табору. Минулої весни деякі покращення в утилізації людських відходів були хорошим початком цього процесу.
Але ще багато чого потрібно зробити, щоб очистити гору, особливо навколо четвертого висотного табору на висоті у 8000 метрів, куди важкі дрони поки що не мають можливості дістатися.

Теги: Еверест, гори, сходження, альпінізм
Автор: Редакція 4sport.ua за матеріалами https://explorersweb.com/
Опубліковано в альпінізм

МАТЕРІАЛИ ЗА ТЕМОЮ

ІНШІ НОВИНИ РОЗДІЛУ